Yrittäjän kolme puolta – lukusuositus yrittäjälle

Yrittäjän kolme puolta – lukusuositus yrittäjälle

Miksi niin moni yritys kaatuu?

Tätä aihetta on käsitelty älyttömän hyvin kirjassa E-myth Revisited - A Billionaire Belief.

Kirja käsittelee kolmea keskeistä persoonallisuuden osaa, jotka ovat löydettävissä meistä jokaisesta:

1. Yrittäjä

2. Manageri

3. Teknikko

Yrittäjä on se osa meistä, joka elää pitkälti tulevaisuudessa. Näkee mahdollisuuksia, luo tilaisuuksia, luo uutta. Unelmoi. Pyrkii kontrolliin, jotta unelmat toteutuisivat.

Manageri elää pitkälti menneisyydessä. Hän yrittää pitää asiat järjestyksessä ja säilyttää status quon.

Teknikko on se joka elää tässä hetkessä, flowssa. Hän joka tekee asiat. Ilman häntä mitään ei lopulta tapahtuisi. Yksi asia kerrallaan ja sopivaan tahtiin, on hullua väittää muuta.

Ongelma on se, että näiden kolmen intressit ovat helposti ristiriidassa. Managerille työ on tuloksentekojärjestelmä, missä teknikko näyttelee yhtä palasta. Tämä ahdistaa teknikkoa, sillä systeemit ovat sille persoonattomia, kylmiä ja siten managerista tulee tyyppi, jota välttää.

Yrittäjä taas sai kaksi edellämainittua liemeen alun alkaen lietsomalla unelmiaan. Yrittäjän "isot ideat" ovat harvemmin toteuttamiskelpoisia tosielämässä, mikä ahdistaa sekä teknikkoa että manageria.

Kirjan mukaan useimmilla henkilöillä yrittäjää on vain 10%, manageria 20% ja teknikkoa 70% persoonasta, eli ei kovinkaan hyvin balanssissa.

Kun yrittäjällä tulee visio, manageri älähtää "Ou Nou"! Näiden kahden taistellessa teknikko päättää mennä yksin bisnekseen. Hänen unelmasta tuli totta, pomo on kuollut. Mutta bisnes on kaaoksessa, koska väärä tyyppi on puikoissa.

Kahvilayrittäjä Sarah

Kirjassa on esimerkkitarinana Sarah, kahvilayrittäjä, joka halusi vain tehdä maailman parhaita piirakoita. Niitä jotka mummo hänet opetti tekemään. Niimpä Sarah perusti kahvilan, jossa hän itse teki kaiken. Ennen kyse oli itse piirakoiden tekemisestä, itse valmis piirakka ei ollut se juttu. Nyt kyse oli vain valmiista piirakoista, niiden piti olla valmista mahdollisimman nopeasti! Pitihän kaikki muutkin työt ehtiä tekemään. Kahvilassa kaikki oli viimeisen päälle, uunit olivat parasta laatua, mutta Sarah oli velkaantunut rajusti. Eräänä päivänä hän ei enää jaksanut ja purskahti itkuun kahvilan lattialle. Onneksi paikalla on itse kirjailija, joka alkaa opettamaan Sarahille yrittämisestä.

Hän opettaa Sarahille perustavanlaatuisen eron menestyneiden yritysten ja epäonnistuneiden yritysten välillä. Kysymys on näkökulmasta, millä bisnekseen lähdetään alun alkaen: lähdetäänkö työskentelemään yritykseen vai työstämään yritystä? Jos lähtee työskentelemään yritykseen, luo työpaikan ei bisnestä. Kukaan ei halua ostaa työpaikkaa, joten siitä on hankala päästä eroon.

Miten IBM lähti bisnekseen?

IBM:n perustaja Tom Watson kertoi hänen näkemyksensä IBM:n menestyksestä häneltä kysyttäessä. Hän mainitsi kolme pointtia:

  1. Erittäin selkeä näkemys siitä, miltä yritys näyttäisi, kun hänen unelmansa lopulta toteutuisi. Selkeä malli.

  2. Näkemyksen yrityksen toiminnasta: miten se toimii unelmatilanteessa?

  3. Ymmärrys siitä, että heidän täytyy toimia siten ensimmäisestä päivästä lähtien.

He seurasivat joka päivä, miten visio toteutui. Jokaisen päivän jälkeen he kysyivät, miten tänään onnistuttiin.

“Jokainen päivä IBM:llä oli omistettu bisneksen kehitykselle, ei bisneksen tekemiselle. Me emme tehneet bisnestä, me rakensimme sellaisen.” - Tom Watson

Kirja on hyvä lukeminen yrittäjille, mutta erityisesti yrittäjyydestä haaveileville. Jos olet jo lähtenyt työskentelemään bisnekseen, ei hätää. Joka päivä voit muuttaa näkökulmaa.

Miten yrityksen kehitystyöstä saa tuloksia?

Miten yrityksen kehitystyöstä saa tuloksia?